sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

ASIAKASPALVELUSTA

Nyt on avattava sanainen arkkunsa ja ihmeteltävä "ääneen", jos vaikka vähän helpottaisi omaa suuttumusta. Aiheena asiakaspalvelu, kuten otsikosta jo voi arvata. En aio tehdä tässä mitään maailmaa mullistavia paljastuksia tai mainita paikkojen, ihmisten tai tapahtumien nimiä, joten niitä haluavat voivat luovuttaa lukemisen tässä vaiheessa. Tässä ei nyt suoranaisesti laiteta päitä vadille, vaikka saatan senkin vielä tehdä,  mutta blogin ulkopuolella. En myöskään aio käsitellä asiakapalvelua koko sen laajassa kirjossaan vaan vain sen verran, mikä nyt tähän kyseiseen tapaukseen liittyy.

No, mistä tämä kaikki ärinä ja purina? Viime viikolla asioimme armaan äitini kanssa eräässä liikkeessä X kaupungissa Y. Liikkeen toiminnalle ominaista on, että asiakkaan tiedot otetaan ylös myöhempää yhteydenottoa varten, mikäli sopimukseen päästään. Läksimme hyvillä mielin liikkeestä, sillä löysimme, mitä olimme etsimässä. Keskusteltiin vielä torikahvilla istuessamme, että olipa myyjä mukava, eikä tuntunut hermoilevan, vaikka kello alkoi lähestyä sulkemisaikaa ja vaikka hän joutui palvelemaan samaan aikaan useampia asiakkaita - kaikin puolin hyvin hoidettu asiakaspalvelutilanne.

Sain tänään tekstiviestin henkilöltä Z, josta päätellen tämä liikkeen X myyjä oli kertonut henkilölle B asioinnistani ko. liikkeessä. Todennäköisyys, että tieto olisi vuotanut jostain muualta kuin myyjältä, on äärettömän pieni ja väittäisinkin, ettei edes mahdollinen, kun otetaan huomioon linkit, joiden kautta tieto lopulta kulkeutui kännykkääni. Kun ihmettelin asiaa miehelleni, kävi ilmi, että mieheni sekä liikkeen X myyjä ovat työskennelleet samassa työpaikassa kuin henkilö B tällä hetkellä. Ilmeisesti liikkeen X myyjä tunnisti joko minut tai keksi osoitteeni kautta minun liittyvän mieheeni, joka siis on tämän myyjän entinen työkaveri. Jösses!

Olen aivan ällikällä! Voiko joku asiakaspalvelija ihan tosiaan levittää asiakkaidensa asioita teillä ja turuilla? Ehkä tämä "vuoto" on ollut aivan tahaton, eikä ole tullut mieleen, että se voisi pilata jotakin. Vaikka kyseessä oli hänelle tutun ihmisen asia, tosin miehenihän ei ollut paikalla enkä itse tunne kyseistä henkilöä (myyjää). En ymmärrä alkuunkaan! Ärsyynnyn, mitä enempi asiaa ajattelen. Tässä tapauksessa asian leviämisestä ei aiheutunut varsinaista haittaa, suunnitelmat eivät menneet pilalle, mutta tämänkaltainen käytös voi pilata jonkun toisen suunnitelmat totaalisesti, mikäli tieto leviää liikkeen kautta! Käsittääkseni asiakaspalvelijalla on vaitiolovelvollisuus asiakkaidensa suhteen? Ainakin omassa työssäni olen näin ajatellut. Minusta tämä on erittäin noloa myyjälle itselleen sekä edustamalleen yritykselle. Tekisi mieleni sanoa, että törkeää käytöstä. Mietinkin nyt, otanko asian esille myyjän itsensä kanssa vai jotenkin muuten? En kuitenkaan  haluaisi sivuuttaa asiaa kokonaan.

Kertokaapa hyvät lukijat mielipiteenne. Onko jollekkin sattunut vastaavaa ja miten hoiditte asian?

EDIT 18.6.2013: Koska toin asian tänne blogiin ja vaikka en ole maininnut julkisesti nimiä, liikkeitä tai muita yksityiskohtia, haluan kuitenkin julkisesti kertoa sen, että johtopäätelmäni olivat vääriä ja liian hätäisesti tehtyjä. Kyllä, olin siis väärässä oletukseni kanssa, että liikkeen X myyjä olisi vuotanut minua koskevaa tietoa. Nyt olen tietysti hieman nolona, mutta äkkipikaisena ja epätasaisena luonteena, sain varmasti ansioni mukaan. Vaikka olenkin nolostunut itseni puolesta, olen myös helpottunut ja erittäin hyvillä mielin tämän myyjän puolesta. Helpottunut olen myös itseni puolesta, etten ennättänyt viedä asiaa mitenkään eteenpäin , esim. myyjän esimiehelle. Maailma osoittautui jälleen kerran pieneksi ja palaset loksahtivat ihan loogisesti paikoilleen aamulla saamani puhelun jälkeen. Jääköön tämä tapaus itselleni muistutukseksi maailman pienuudesta sekä ajattelemisen tärkeydestä ennen sanomista. I rest my case.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kerro mielipiteesi, ehdota, kysy, ihmettele. Kommentit ovat lämpimästi tervetulleita. :)