keskiviikko 5. helmikuuta 2014

HELPPO LOHIKEITTO

Heipparallaa! Tänään on sen ruokapostauksen aika, josta tässä olen jo jauhanut muistaakseni useampaan otteeseen. Tällä kertaa tehdään lohikeitto, joka on maailman parasta ja ehkä jopa maailman helpoin valmistaa. Alkuperäisen ohjeen olen tainnut saada äidiltäni ja sitä olen hieman muunnellut milloin mitenkin.

Lohihan on paras ruokakala, jonka tiedän. Olen toki syönyt muistakin kaloista tehtyjä aterioita ja jopa herkullisia sellaisia, mutta lohi vaan pitää pintansa omassa kalarankingissani. Ja onneksi tätä herkkua on aika helposti saatavilla, toisin kuin esimerkiksi tonnikalaa tai vaikkapa kuhaa, joka varsinkin on mielestäni jopa hieman yliarvostettua. Lohi käy missä muodossa tahansa, miten hyvänsä valmistettuna. Kuitenkin kaikkein parasta se on isin reseptillä (ja tekemänä) graavattuna, uunissa paistettuna ja tässä keitossa. ;) 



Pahoittelen (taas kerran) kuvan laatua. Ruoka ei ehkä näytä kovin kummoiselta, eikä se sitä olekaan noin visuaalisessa mielessä. Tämän pöperön juju on sen herkullinen maku - mikä onkin tärkeintä, eihän muuten kukaan söisi mämmiä tai luumuhilloakaan. ;) Tähän keittoon tarvitaan lohen (daa) lisäksi sipulia, kalalientä tai -fondia, perunoita, paprikaa ja tuorejuustoa (itse käytän yleensä poikkeuksetta ruohosipulituorejuustoa). 

Kuullotan aina ihan ekaksi silputun sipulin ja paprikat öljytipassa, jonka jälkeen kattilaan lisätään vesi ja kalafondi sekä perunat. Kun perunat alkaa olla kypsät lisätään vielä lohipalat ja keitellään kypsäksi. Viimeisenä lisätään tuorejuustoa oman maun mukaan riippuen vähän siitä, kuinka täyteläisen lopputuloksen haluaa. Kun juusto on sulanut voi käydä syömään. Toki kannattaa tehdä maistotesti ja lisätä vielä mausteita omien mieltymysten mukaan. Koska tuorejuusto ja kalafondi antavat makua, en yleensä lisää muuta kuin korkeintaan suolaa. Jos haluaa rajoittaa hiilareita voi perunat jättää kokonaan pois ja korvata sen lisäämällä vaikka tuota paprikaa, tomaattia tai mitä kukakin keittoonsa haluaa laittaa.

Turhan harvoin tätä herrrrkullista kalaa tulee nautiskeltua, vaikka se olisi niin terveellistäkin. Lohessahan on monia vitamiineja sekä muun muassa kalsiumia, joka on varsinkin naisimmeisten luustolle niin tärkeää. Lisäksi lohi on hyvä proteiinin lähde ja sisältää runsaasti hyviä rasvoja eli erittäin hyvästä ruoka-aineesta on kyse. Se sopii ruokavalioon olitpa himotreenaaja, laihduttaja tai vain hyvästä ruuasta nautiskelija. No kala-allergikoille lohi ei tietysti luonnolisesti sovi, mutta kaikille muille kyllä.

Postailen pikapuoliin myös toisen lohireseptin, mutta nyt siirryn keittiön puolelle kokkailemaan jotain suuhun pantavaa.

Kertokaahan mielipiteenne, onko kalaruoka naminami vai ei niin suurta herkkua?




SEURAA BLOGIA: BLOGILISTA // BLOGLOVIN // FACEBOOK // INSTAGRAM

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kerro mielipiteesi, ehdota, kysy, ihmettele. Kommentit ovat lämpimästi tervetulleita. :)