tiistai 11. helmikuuta 2014

PAISTETTUA LOHTA

Iltaa. Jäi taas postailut iltamyöhään.. olkoon tänä iltana ruokavinkin vuoro. Sinänsä nämä antamani ruokavinkit eivät ole mitään erikoisia enkä ole mikään gourmet- kokki vaan ruokajuttuni perustuvat hyvinkin simppeleihin ruokiin. Usein kuitenkin kyseessä on omia lemppareitani ja eipä se haittaa, jos joku inspiroituu postauksestani ja päätyy kokkailemaan "ruokiani". Itsestäni on aika rasittavaa keksiä vaihtelevia ruokia, vaikka toisinaan on valmiina pitkä lista, mistä valita. Useinmiten sitä kuitenkin on aivan huulipyöreänä, kun on aika miettiä työpäivän jälkeistä tai viikonlopun aterioita. Varsinkaan töiden jälkeen ei myöskään ole aikaa eikä intoa mihinkään kovin monimutkaisiin suorituksiin.

Lupailinkin tätä toista lohiaiheista ruokajuttua ja tässäpä se nyt tulee. Hepoista helpoin, mutta ah, niin hyvää!


Yksinkertaisesta annoksesta löytyy pannulla paistettua lohta, salaattia ja hieman perunaa. Tällä kertaa juuston virkaa toimittaa pannulla paahdettu halloumijuusto. Suosikkejani ovat mozzarella, feta ja sinihomejuusto. Vuohenjuustosta en kuitenkaan pidä, olkoonpa miten trendikästä hyvänsä. Ei sovi meikäläisen makuhermoille. Leivälle laitettavissa palajuustoissa on monia herkullisia vaihtoehtoja, ja koska syön vähänlaiseen leipää, syön juustoja monesti paljaaltaan... Mutta aiheeseen eli tähän lohiruoka-annokseen.


Lohi on siis paistettu pannulla ja siihen on lisätty ainoastaan suolaa ja hieman pippuria. Vähempi on parempi eli mielestäni lohi on parhainta vähällä maustamisella. Erehdyin tässä hetki sitten ostamaan alennuksesta hunajamarinoituja lohisuikaleita ja se oli suurensuuri virhe. Hyvä kala on pilattu maustamalla se niin, että maku muistutti mielestäni lähinnä villasukkaa! Viimeinen kerta oli se, kun meille marinoitua lohta ostetaan. Lihankin maustamisessa olen sitä mieltä, ettei lihan oma maku saa peittyä mausteiden alle. Muutenhan on aivan sama, vaikka söisi styrokspalloja, jos maku kuitenkin peitetään mausteiden alle...


Salaattiin kytin tällä kertaa rucolaa, paprikaa sekä avokadoa. Rucola ja avokado tuovat mukavaa vaihtelua ainakin omiin salaatteihini. Villirucola vaan on harmillisen kallista ja ruukku pieni, rasiassa myytävät salaatit taas haisevat mielestäni epäilyttäville... Ei ole helppoa meikäläisellä salaattien ostaminen. Voikohan rucolaa kasvattaa kasvimaalla itse? Avokadojen kohdalla ongelma taas on yleensä kypsyyden kanssa, vaikka syöntikypsiä avokadoja kauppojen hedelmätiskeiltä löytyykin. Sen sijaan en ole onnistunut vielä löytämään pitanhayaa (olen saanut jostain päähäni, että tämän kotoisempi nimi on hohikäärmehedelmä, mutta en kyllä googlettamalla saanut asialle vahvistusta...), jota niin mieluusti lisäisin ruokavaliooni. 


Jepulis. Tälläistä ruokapohdintaa tällä kertaa. Joku saattaa rivien välistä löytää myös kuvituksena käytetyn annoksen teko-ohjeen. Taitavammat kokit tekevät kuvan perusteella. :) Paremman ruokavalion noudattaminen on sujunut mielestäni ihan mukavasti, ainakin niiltä osin, että olen lisännyt syömisiini kasviksia. Myös hedelmiä/marjoja tulee popsittua entistä enempi. Odottelenkin innolla, saadaanko ensi kesänä jo omia vadelmia. :P Vedenjuomisen suhteen tuppaa vaan olemaan ongelmaa, en yksinkertaisesti muista juoda! Vedenjuontihan oli tehtvälistallani jo ennen tätä terveellisemmän ruokavalion kuvioon tuloa. Projekti jatkuu, josko se tästä pikkuhiljaa...




SEURAA BLOGIA: BLOGILISTA // BLOGLOVIN // FACEBOOK // INSTAGRAM


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kerro mielipiteesi, ehdota, kysy, ihmettele. Kommentit ovat lämpimästi tervetulleita. :)